Kun tåper ber om ordet
- uten å ha noe på hjerte.

 

God markedsføring er et resultat av tett samarbeide mellom kunde og fagpersoner innen kommunikasjon. En forutsetning for å lykkes er gjensidig åpenhet. Hvis kjemien oppleves som dårlig, er det som regel fordi kommunikasjonen er det.


Markedsføring handler om kommunikasjon, fordi ingen kjøper noe de ikke vet hva er – av noen de ikke kjenner. Derfor er synliggjøring av bedriftens identitet, dens tjenester og produkter den første, og kanskje viktigste oppgave i markedsføringsprosessen. Din bedrifts identitet er dens sjel og dette skal gjennomsyre kommunikasjonen med markedet. Over tid skal man si de samme tingene igjen og igjen, uten å gjenta seg selv. Etter en stund vil ditt merke, eller din bedrift, bli husket når beslutningene tas.


De fleste husker vinnerne. De færreste husker nummer to, tre eller fire. Man husker den første kjæresten, verdens høyeste fjell, verdens raskeste mann, verdens ledende brusprodusent osv, osv.
Men å komme opp blant topp 5 av de kunden klarer å huske uhjulpet, krever hardt arbeid, utholdenhet og konsistens i markedsføringen.


Man blir kun hørt når man sender på mottakerens frekvens

Utforming og formulering av budskap er viktige virkemidler for å fange kundens oppmerksomhet. Men for å komme helt opp på fanget til kunden, er det viktig å kommunisere på den samme frekvens som kunden mottar på. Symbolvalg og ordvalg, samspillet mellom tekst og bilde, design og oppbygging, krydret med forenkling, forsterkning og formidling og selvfølgelig valg av riktig kanal. Alt dette er en oppskrift som fanger forbrukerens interesse og som kan skape distanse til konkurrerende produkter.

Ingen kjøper noe de ikke vet hva er
- av noen de ikke kjenner!